fredag den 4. marts 2011

Gentagne interaktion foerer til Trust

For nogen tid siden jeg fortalte dig, at jeg har en elev, Arzu, hvem forsker virksomhed social bookmarking. Vi vil hun næsten færdig med sit speciale. Og jeg kan fortælle dig, jeg er virkelig imponeret over hendes arbejde. Hun er leveret en meget grundlæggende og også praktisk stykke arbejde. Jeg håber at dele mere med dig fra hendes arbejde i de kommende uger. Jeg vil dele en dejlig citat med dig lige nu. I sin afsluttende kapitler hun refererer til forskning udført på "tillid", som jeg finder meget interessant.
Hsu et al. (2007) undersøgt effekten af tillid på videndeling i virtuelle fællesskaber på forskellige stadier. De foreslår, at tillid er udviklet i virtuelle fællesskaber ved gentagne samspil af medlemmer over tid og vises i tre faser: økonomi-baserede it-baserede og identifikation baseret tillid. Da forholdet udvikler sig, vil økonomien-baserede tillid flytte til en videnbaseret tillid, efterhånden identifikations-baserede tillid. I den indledende fase af deltagelse til virtuelle fællesskaber, nye medlemmer, der har lidt viden om andre medlemmer og deres aktiviteter vil udvikle økonomisk baserede tillid, der hviler på adfærd i almindelighed i samfundet. Økonomisk baserede tillid (også kaldet generel-tillid ved Kankanhalli et al. (2005), kompetence-baserede tillid ved Abrams et al. (2003)) er relateret til den økonomiske gevinster, såsom øget viden, nedsat tid osv. Når de økonomiske -baserede tillid er sat, borgerne kan føle en moralsk forpligtelse og opfordrede til at gengælde de bidrag, der tilbydes af systemet. I online communities, således gensidighed en generaliseret mønster, enkeltpersoner beslutte at bidrage, når de nyder godt af brugen af offentligt tilgængelige oplysninger. Den sidste dannede tillid identifikation baseret tillid (benelovance ved Abrams et al. (2003)) er baseret på følelsesmæssige bånd mellem individuals.This er virkelig interessant, synes du ikke? Disse trin kan bruges, når vi bygger og dyrke samfund i almindelighed og i det sociale rum specifikt. Det hjælper også os gøre det rigtige på alle stadier. For eksempel regner ikke med medarbejdere, der ikke har følelsesmæssige bånd med hinanden at dele frivilligt. Når et samfund er skabt / begyndte folk vil beslutte at deltage i eller ej. Beslutningen vil hovedsagelig ske på 'hvad betyder det for mig? " kriterier. Så du er nødt til at være i stand til at besvare dette spørgsmål, ellers vil de gå til det næste samfund og dele der.


Hvad tror du? Er disse faser hjælp? Og har de til dine erfaringer?

Ingen kommentarer: